Konserwacja i rekonstrukcja obiektów szklanych w standardzie muzealnym.

baner kons dagna1

Niegdyś w Warszawie Gracjan Lepianko zapraszał do swojego osobliwego "Gabinetu naprawy dzieł sztuki i przedmiotów artystycznych”, dziś my proponujemy Państwu naprawę szkła i rekonstrukcję przedmiotów szklanych - na miarę XXI wieku. Oferujemy to, czego nie mają inni: doświadczenie w pracy z zabytkowymi obiektami szklanymi o wartości muzealnej oraz z obiektami współczesnymi o znaczeniu dekoracyjnym, poparte wiedzą teoretyczną z zakresu fizyko-chemicznych właściwości szkła i niezbędnych do pracy z nim substancji. Wykorzystujemy najnowsze technologie z tej - wciąż rozwijającej się - dziedziny konserwacji. Naprawa szkła przywróci świetność kolekcjom muzealnym, zbiorom prywatnym oraz pamiątkom rodzinnym. Zakres działań dostosowujemy do życzeń Klienta.

Jakie obiekty podlegają konserwacji?

Szkła zabytkowe i dekoracyjne, bezbarwne i barwione w masie, transparentne i opakowe, zdobione hutniczo i na zimno, malowane, szlifowane i grawerowane.

Do każdego obiektu podchodzimy indywidualnie.

Program konserwatorski ustalany jest po wykonaniu kwerendy i wstępnych oględzin oraz po zapoznaniu się z oczekiwaniami klienta. Wiedza na temat pochodzenia i funkcji obiektu, techniki jego wykonania, pozwala na podjęcie odpowiednich kroków do przywrócenia obiektowi jego dawnych walorów estetycznych. Czasami konieczne jest przeprowadzenie czynności, które uniemożliwią powrót do pierwotnej funkcji, np. klejony wazon nie będzie spełniał funkcji zasobowej, ponieważ kontakt z wilgocią mógłby spowodować rozpad spoiny.

Dobieranie materiałów najwyższej jakości.

Używamy sprawdzonych materiałów o najlepszych parametrach, kompatybilnych ze współczynnikiem załamania światła danego szkła, oraz naśladujących jego kolor i fakturę.

Oczekiwania klienta a możliwości nowoczesnej konserwacji szkła.

Po poznaniu oczekiwań klienta względem efektu interwencji konserwatorskiej, informujemy jakie są możliwości w przypadku konkretnego obiektu:

Konserwacja (niskie walory ekspozycyjne w przypadku potłuczonych obiektów):

  • czyszczenie i zabezpieczenie przed dalszą degradacją
  • wzmocnienie pęknięć

Renowacja (wysokie walory ekspozycyjne: obiekty bez ubytków formy w celu całkowitej ich naprawy):

  • czyszczenie
  • w razie konieczności rozklejanie
  • integracja fragmentów i odnowienie dekoracji na zachowanych fragmentach

Renowacja (średnie walory ekspozycyjne, opcja wykorzystywana do szkieł dawnych, w złym stanie zachowania, umożliwiająca poprawę warunków ich magazynowania oraz ekspozycję w celach edukacyjnych):

  • w razie konieczności rozklejanie
  • czyszczenie
  • integracja fragmentów i odnowienie dekoracji na zachowanych fragmentach
  • bez uzupełnień

Rekonstrukcja (wysoka szansa na przywrócenie walorów ekspozycyjnych):

  • w razie konieczności rozklejanie
  • czyszczenie
  • przywrócenie ciągłości formy
  • uzupełnienia
  • na życzenie klienta - imitatorskie uzupełnienie dekoracji

W każdym przypadku klient zostanie poinformowany o tym, jaki jest możliwy ostateczny rezultat oraz o zaleceniach konserwatorskich pozwalających zachować dobry stan obiektu na lata.

Wazon- Włochy, lata 90- te XX w. Rekonstrukcja potłuczonego szkła

baner pantera

Wazon stanowi własność prywatnego kolekcjonera. Ma dla niego dużą wartość sentymentalną. Uległ potłuczeniu podczas porządków w mieszkaniu. Właściciel bardzo do niego przywiązany postanowił poddać go rekonstrukcji. Fragmenty szkła zostały sklejone, brakujące części (ubytki) formy i dekoracji uzupełnione. Jest to przykład imitatorskiego odtworzenia wyglądu obiektu sprzed zniszczenia. Zdjęcia pokazują stan pierwotny, w czasie naprawy i efekt końcowy.

Karafka początek XX w. Naprawa ubytków i obtłuczonych fragmentów szkła

baner karafka

Karafka stanowiąca fragment większej kolekcji, uległa delikatnym uszkodzeniom - szklana szyjka została obtłuczona w kilku miejscach. Ubytki zostały uzupełnione. Zdjęcia pokazują stan pierwotny, w czasie naprawy i efekt końcowy. Przedmiot został przywrócony do stanu wyjściowego.

Naprawa elementu żyrandola

baner

Restaurowany fragment pochodzi z żyrandola wykonanego w technice hutniczej. Elementy szklane żyrandola składają się na kilka takich samych, wygiętych rurek ze szkła kryształowego, w przekroju poprzecznym przypominające kształtem "kwiatek", czyli przez całą długość każdej rurki ciągną się równoległe linie wgłębień. Elementy tak wykonane powstają poprzez nawinięcie porcji szkła na metalowy pręt, nadanie odpowiedniego kształtu w formie metalowej lub drewnianej i ciągnięcie w celu osiągnięcia pożądanej długości.

Versace x Rosenthal - naprawa

medusa crystal vase versace rosenthal1

Ostatnio w nasze ręce trafił wyjątkowy obiekt: kryształowa misa należąca do limitowanej kolekcji Rosenthal meets Versace. Kolekcja kryształów stanowi akompaniament dla serwisów porcelanowych, projektowanych dla Rosenthala najpierw przez Gianniego, potem przez Donatellę Versace.

Naprawa kielicha ze zbiorów Zamku Królewskiego w Warszawie

baner kielichXVIII wieczny szklany kielich pochodzi z Huty Kryształowej w Lubartowie.

Restauracja i rekonstrukcja rozbitego reflektora z kultowego samochodu Opel Kapitan.

baner opel

Oddany w nasze ręce reflektor jest częścią modelu Opel Kapitän pierwszej generacji, to znaczy jego najstarszej wersji produkowanej w latach 1938–40.

Czeski kielich z dekoracją marmurkową pochodzący z ok. 1830 roku

kielich baner

(ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu)

Mleczny dzbanek z cynową pokrywką pochodzący z ok. 1700 roku

dzbanek baner

(ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu).

Klosz lampy z miejscem na zegar

zegar baner(ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu).

Hialitowy czeski wazon pochodzący z końca XIX wieku.

hialit baner

(ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu)

Klejenie niezwykłej cukiernicy zmieniającej barwę

neodymowe szklo cukiernica zmieniajaca kolor konserwacja szkla klejenie szkla warszawa witraze

Back to top
Back to top